Spring til hovedindhold

Ændrede busruter 6/16/211 + generelt

Fra "Gentænkning af den kollektive trafik"

Gå til projektet

Jeg har tidligere skrevet et høringssvar, men dette her er en GENTÆNKNING af mit oprindelige svar.

Lad mig lige tage det i modsat rækkefølge i forhold til overskriften:

I skriver at det er en gentænkning af den offentlige trafik, så den bliver mere attraktiv og skal skaffe nye passagerer: Hvordan skal der komme nye passagerer når man skærer ned i antallet af afgange, det skaffer da ikke flere passagerer, eller i hvert fald er det kun politikere og embedsfolk der kan se det. I skriver også at rejsetiden forkortes væsentligt. Jeg kan ikke se at rejsetiden forkortes voldsomt. Umiddelbart så er det primært bybusser vi taler om. Det er ikke indenrigsbusser, så de par minutter der hentes er vist lige meget. Det der betyder noget er at bussen kører når man skal bruge den ! At passagertallet er faldet efter Corona, tror jeg nok bare er et resultat af at folk har fundet mere fleksible alternativer - og denne her ændring hjælper da bare folk videre i den retning! Denne her ændring, kommer til at betyde en held del for de borgergrupper der bruger den offentlige trafik en hel del: De ældre og skoleeleverne da mange afgange skæres bort midt på dagen og i week-ender og ydertider. Os andre der er mobile skal nok finde alternativer til den offentlige trafik.

Resultatet af denne her såkaldte gentænkning resulteret bare i at borgerne gentænker andre alternativer end den offentlige transport.

Lad nu være med at pakke en besparelse ind i nogle floskler om at man skal "gentænke" den offentlige trafik for at fremme den grønne omstilling. Kald en skovl for en skovl og en spade for en spade.

Der er kun en måde man kan få flere borgere ind i bybusserne på: Flere afgange og billigere billetter - altså tilgængelighed og pris !

Og så kan jeg jo så kæde det ovenfor sammen med ændringerne i ruterne på Uhrhøj:

Det virker helt besynderligt at man vil ændre rute 16 til at køre gennem Trædballe og op på Mælkevejen for at tage en rundtur der og køre samme vej tilbage igen. I dag kører ruten til Uhrhøj også til Mælkevejen og som jeg kan se så ændres transporttiden med 1 (skriver et) minut. Det har da intet med kortere transporttid at gøre! Og hvorfor skal bussen køre over en kilometer ad en vej hvor der overhovedet ikke en en chance for at der stiger nogle passagerer af og på!

I dag kører bussen da trods alt gennem Uhrhøj, hvor der faktisk bor borgere, der også betaler skat til den offentlige trafik.

At man så i flg. den nye køreplan vil lade rute 211 gå ind over en del af det gamle Uhrhøj, det kan da lyde som en lille gentænkning, men når man så nærlæser den nye køreplan, ja så ser man så at hovsa: den kører jo ikke i week-enden og hovsa: den holder også med at køre kl. 19.35. Konklusionen på dette er jo så at os der bor på en meget stor del at Uhrhøj IKKE kan bruge nogen bybus efter kl. 19.30 i hverdagene og overhovedet ikke i week-enderne. Er det fordi solen går senere ned ude ved Mælkevejen at bussen kører senere derud eller hvad ??

Ud af dette her vil der komme en hel bydel der ikke har offentlig transport om aftenen og i week-enderne. Gentænkning af den offentlige trafik - næppe, nærmere en afvikling!! Hvordan skal de unge og ældre borgere, der ikke har adgang til bil komme frem og tilbage til Uhrhøj om aftenen og i week-enderne? Jeg ved ikke om selv politikere og embedsfolk kan tænke sig frem til det, men det er i hvert fald ikke det der gør at der kommer færre biler i byen :-)

Denne her såkaldte gentænkning af den offentlige trafik minder sådan set bare om en anden offentlig virksomhed - PostNord - hvor man heller ikke kunne få rentabilitet i virksomheden og derfor mente at priserne skulle stige på ydelserne og omdelingsdage skulle nedsættes, hvilket så gjorde at folk fandt alternativer og så starter den negative spiral - kan I se sammenhængen???

Jeg gør lige opmærksom på at der kan være blandet en lille smule humor og ironi ind i indlægget, men ikke desto mindre så er min holdning at det her er en værre gang makværk som kommunen har gang i!

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Del

Sendt af

Profil af Claus SchmidtAf Claus Schmidt den 13. september 2023

Nuværende status

set