Bilfri zone ved Petermindeskolen
Fra "Uhrhøj – bilfri zone ved Petermindeskolen"
Gå til projektet
Nærdemokratiet virker
Yderst positivt at se, at nærdemokratiet virker.
Bilfri zone med indkørselsforbud
Hvordan har I tænkt jer at håndhæve den bilfri zone og hvad er konsekvensen ved at det ikke bliver overholdt?
Lad nu være med at indføre regler som ikke kan håndhæves.
Success kriterie(r)
Jeg ved godt, at vi lever i en tid hvor følelser trumfer fakta, men følelser er desværre subjektive og kan ikke måles.
Hvilke objektive succes kriterier har kommunen defineret for at forsøget kan erklæres en succes?
At ingen forgængere/cyklister bliver påkørt? Mig bekendt er det til dato ikke sket.
Hvis det ønskede resultat er "mindre trafik og trængsel", så har I stort set allerede fabrikeret at tiltagene er en succes, alene ud fra den periode, som I har valgt at gennemføre tiltagene. Trafikken er allerede aftaget væsentligt i forhold til for blot et par måneder siden og bliver kun mindre når 9. klasse har sidste skoledag lige om lidt.
Lige nu, måske undtaget umiddelbart omkring skolen, er der ikke problemer med "trafik og trængsel" på Uranusvej/Gemmavej.
Den kritiske periode er mere betinget af årstiden, hvor det er mørkt, ikke så meget tidspunktet af dagen.
Tiltag
- Hvis I virkelig vil gøre noget som skaber større sikkerhed i området, så er det et tiltag hvor Hovertoften og Uranusvej møder Petersmindevej, hvor bilisterne i høj fart kommer blæsende hen ad Petersmindevej fra rundkørslen ved Mælkevejen. Etablering af en rundkørsel vil løse hele problemet.
- Gemmavej - det største problem er omkring skolen ved Gemmavej, hvor cyklister tilfældigt krydser vejen over mod skolen. Der er ét logisk sted hvor de bør krydse, hvorfor ikke markere dette tydeligt på vejen ligesom cykelstier gennem vejkryds. Etabler hastighedsdæmpende foranstaltninger hvor de skal krydse og overvej eventuelt at etablere vigepligt for bilisterne. At ensrettet Gemmavej ville løse mange udfordringer.
- Sidst og ikke mindst, så har forældrene et medansvar når de sender børn afsted til/fra skole. Jeg ser dagligt utallige børn til fods/på cykel med en telefon i hånden og høretelefoner på hovedet, uden kontakt med trafikken omkring dem. Denne holdning kommer kun et sted fra og det er hjemmefra.
