Egtved, vi samler borgerne
Fra "Byvision Egtved"
Gå til projektet

Jeg synes Egtved er en rigtigt dejlig by at bo i. En by som ihvertfald jeg blev rigtigt godt modtaget af, da vi flyttede hertil i 2013. En by med en rigtig god base for handelsliv og fritidsliv. En by med mange borgere og et handelssliv der vil hinanden og støtter hinanden. En by med mange fritidsaktiviteter og nu med en dejlig hal og svømmehal. En by med en god størresle og med langsom og stabil vækst. En by hvor der efter byens størrelse synes mange virksomheder og butikker, men hvor det lader til at være lidt svært rigtigt at tiltrække nye når nogen lukker (tænker her på Fakta, Sjakk, TV/Radio, etc). Selvom vi en overgang havde 2 bagere
Min vision er at arbejde med at Egtved er den fedeste provinsby at bo i. En by hvor der bliver rift om de huse der er til salg, fordi borgerne og tilflytterne vil byen. En by hvor de ikke nødvændigvis arbejder i, men en by hvor man laver de fleste af ens indkøb og bruger de lokale håndværkere. En by hvor man tænker på andre og hjælper hinanden. En by hvor handelsstandsforeningen ikke kun har fokus på kunderne, men i særdeleshed og at sikre at man tiltrækker nye butikker, handelsdrivende og håndværkere
Hvordan gør man så det?
1: Der bliver i dag givet en velkomstpakke til nye borgere i byen, I de 4 haver hvor jeg bor, giver vi et velksomstbrev og en flaske vin til nye tilflyttere. Men der er ikke nok, for at sikre os at den eller de nye borgere også kommer til at synes Egtved er en fed by, skal de knyttes til en Egtved borger (eller flere), der ud fra alder/ønsker/behov kan tage den/de nye med til aktiviteter eller måske bare gå en tur sammen. Vi skal have stablet en flok aktive borgere på benene der vil og ønsker dette. Dem er jeg sikker på findes.
2: En enklere adgang til fritids og sportslivet i byen. En portal med mulighederne enkelt sat op og måske med vejledning ud fra interesse. Måske man kunne tænke et "klippekort" ind. Så man måske har mulighed for at prøve forskellige aktiviterer af henover en sæsom for at finde ud hvad man er til?
3: En "bycoach" En der hjælper/vejleder/driver der sikrer sig at byen "knyttes sammen". Ikke en lokal turist guide, men simpelthen en der konkret arbejder med dem der bor i byen på fuld tid, Sikrer sig at der er et nætværk af hjælpere, ildsjæle. Og på sigt er mere kreativ end jeg her har været :-)
4: Aktiviteter som byfester, ringridning, Bierfest, kultur arrangementer, jazz, blues, etc. Som i dag, men knyttet mere sammen som en helhed, et årshjul, en fælles vision og ikke som enkelte knopskydninger (selvom der er mange gode tiltag i dag). Man kunne måske starte med at invitere de enkelte indsjæle sammen og evt lære af hinanden, og være nysgerrig på om man har eller kan finde en fællesnævner og lave fælles tiltag.
5: En handelsstandsforrening der aktivt holder fokus på butikker/handelsmuligheder der mangler i byen og aktivt forøger at tiltrække nye. Der er her ikke nok at lave en lille folder... Man skal aktivt opsøge/finde/arbejde med dem der viser bare en flig af interesse. Jeg tror at er der flere butikker, tiltrækkes der også flere kunder og man kører ikke til de større byer for at handle., men man går måske lige i butikken overfor istedet.
