Energifællesskaber
Fra "Politik for lokalområder og landdistrikter"
Gå til projektet

Jeg vil gerne at Vejle Kommune arbejder med Energifællesskaber.
Vedvarende Energifællesskaber og Borgerenergifælleeskaber kan beskæftige sig med produktion, levering, forbrug, aggregering, energilagring, energieffektivitetsydelser eller ydelser til opladning af elektriske køretøjer eller yde andre energiydelser til sine deltagere eller kapitalejere.
Formålet er at fremme en grøn og retfærdig omstilling på energiområdet. Med borgeren i centrum. Når ideen er lokal er vi kommet godt igang!
Den helt forsimplede version er at deltagere i et energifællesskab nyder godt af aktiviteterne til den reelle produktions- og distributionspris af eks. strøm. Dette er en ejerskabs-og aftagemodel kontra kendte afkastmodeller. Der arbejdes efter hvile-i-sig-selv lovgivning og selskabet skal ”blot” tilbagebetale investering og sikre drift.
Det koster således ikke Vejle Kommune meget.
Jeg hjælper gerne.
