Spring til hovedindhold

Idéer og forslag fra opstartsmøde 8. september

Fra "Byvision Egtved"

Gå til projektet

Opsamling fra opstartsmøde den 8. september 2020, Robert Hus i Egtved

Deltagerantal: 65.

Mødedeltagerne bidrag af to omgange (kl. 17 og kl. 19) med ideer og forslag til byvisionen.

 Opsamling på indlæg

Vi bør skabe noget vi er stolte af. Noget vi taler om. Fx cykelbyen. Stedet man starter, holder pause og slutter når man er på cykelferie i Vejle.

Vandrebyen. Vi har så mange stier og veje og vi ligger lige op af Vejle Ådal. Egtved kan blive udgangspunkt for et vandremekka.

VI har plads og brug for mere byvækst. Man kunne fx ansætte en bosætningskonsulent i Egtved til at sætte gang i udviklingen og mere målrettet tiltrække tilflyttere.

Vi kan sagtens skabe en anden og endnu bedre oplevelse af Egtved med nogle ”få” tiltag. Man kan begynde at bygge højere huse i midtbyen, man burde lægger jord ud til en rigtig stor virksomhed der kan sætte et afgørende præg på byen og man kan skabe den gode by ved at bruge fællesskabet som drivkraft. Først taler vi byen op og skaber noget særligt og så kommer væksten og udviklingen.

Bymidten skal fortsat udvikles, det er langt fra færdigt og der skal skabes plads til flere nye boliger i de nye udstykninger. Den italienske bjergby og præstegårdsgrunden blev nævnt om eksempler på udviklingsmuligheder. Der bør være fokus på indfaldsvejen og hvordan byen præsenterer sig.

Vi har masser af steder at gå på opdagelse.

Husk at fortælle historier. De behøver ikke være sande, bare de virker J

Vi har brug for nye erhvervsgrunde.

Billund lukker deres travbane. Skal Egtved have en pony travbane?

De unge vil gerne have deres eget sted, hvor de kan samles.

Man kan arbejde mere med kunst. Vi har allerede Store Robert at bygge det op om. Man kunne få store kunstværker ud i byrummet og hvad hvis de kunne udskiftes, så det hele tiden vekslede.

Der bør arbejdes på at skaffe seniorvenlige boliger i Egtved med central beliggenhed. Der er mange seniorer og stor efterspørgsel efter mindre boliger i midtbyen.

Der er mange foreninger. Vi skal fortsat satse på idrætten og blive ved med at holde fokus på idrætten.

Der er mange flere muligheder i Robert Hus. Det kan rumme meget mere end i dag fx spillested, kunstnerværksted m.v. Robert hus kan udvikles.

Man kan udvikle turismen bl.a. ved at satse på et museum ved Egtved Pigens grav, udbygge overnatningsmuligheder og tilbyde gode lokale kvalitetsoplevelser.

Man bør kigge på at udvikle et erhvervsområder nord for byen (Ribevej) med plads til større virksomheder.

Bronzealderen var en tid med fred, handel og velstand. Den bør vi bruge som model og identitet for Egtved. Bronze byen?

Mangler der noget? Skriv videre og send dine idéer til os.

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Del

Nuværende status

set