Spring til hovedindhold

Vejles kommunes ønske om at være Kingdom Of Cycling

Fra "Giv os dit høringssvar"

Gå til projektet

Først og fremmest vil jeg gerne rose jer for at lav en rigtig fin beskrivelse af hvordan Vejles skove er inddelt i forskellige skovtyper og hvorledes disse passes og vedligeholdelses. Samt hvad der er af muligheder i de forskellige skovtyper. Det er et rigtig flot oplæg.

Det er bestemt lærerigt og rigtig godt at få en indsigt i hvorledes kommunens skove drives.

 

Desværre må jeg dog også konstatere at I ikke uddyber særlig meget angående hvordan Vejles kommune skove er inddelt i dag i 2022 og hvordan de bliver inddelt i fremtiden, hvis der altså ændres i denne indeling?

 

Derudover må jeg også give mit besyv med til hvorledes Vejle i dag driver skovens aktivitets skove. Personlig dyrker jeg trailløb, vandring og ikke mindst Mountainbike. I giver meget indtryk via diverse foldere, hjemmesider, SoMe-opslag, Visitvejle at enten er eller vil I være Danmarks cykelby nummer 1 og har også givet jer selv prædikatet ”KINGDOM OF CYCLING”

 

 Jeg beklager rigtig meget, men cykling er meget andet end landevejscykling, som er det Vejle primært kan bryste sig af pt.

Men for mountainbike-sporten, som er i rivende udvikling, der er altså rigtig lang vej hvis dette ønske skal opnås.

 

Teknikområdet, sporet i Sønderskoven(7,3 km), sporet i Nørreskoven(6 km) og Himmelpind er da et skridt på vejen, men der er altså et godt stykke endnu for bare at komme tæt på første pladsen.

 

Teknikområdet er fint, men det henvender sig primært til dirtjump-cykler og ikke mountainbikes.

Sporet i sønderskoven, mangler udfordringer og udvikling f.eks røde og sorte sløjfer, derudover kunne det være bygget en del bedre, der mangler flow rigtig mange steder.

Sporet i Nørreskoven er generelt slidt, det er kort, og bliver deraf ikke benyttet ret ofte. 

Himmelpind ligger for langt fra de andre steder og fungere næsten bedre som en flot japansk have, end et sted for mountainbikes. 

 

Nå det var lidt om status på hvor Vejle er nu, lad os tage et kig på Silkeborg, som bryster sig med at være Danmarks Outdoor hovedstad, jeg må give dem ret.

 

De har blandt andet:

 

2 stk projektledere ansat, de to tager sig bl.a. har den daglige drift af sporene, bygger nye spor, sørger for tilladelser osv.

Derudover er de tovholder på sporbyggerdage, så frivillige kræfter dukker op og giver den gas med sporbygningen og vedligeholden af sporene.

 

Vesterskoven, dette er primært et lang blåt spor på 17 km, dog er der allerede lavet et par røde og sorte sløjfer, samt er yderligere ved at blive udvidet med flere røde og sorte sektioner. Sporet er generelt supergodt bygget, der er masser af lækkert flow i det, der er masser af velbyggede features som indbyder til ekstra leg på sporet.

 

Nordskoven, (Blå 10 km); (Rød 12 km); (Sort 12 km), Nordskoven er en blanding af blå, rød og sort spor. Så man kan skifte imellem sværhedsgraden rundt på sporet, eller være en flok afsted sammen, der køre på forskellige niveauer også dele op ved de forskellige sløjfer.

Derudover er der i Nordskoven et areal til fri leg(legeområde), hvor man selv kan sætte sit præg på nedkørslerne, der må der køres direkte i skovbunden og bygges med naturlige materiale. Dette område gør også at ”behovet” for piratspor er faldet meget i silkeborg.

Derudover er der et teknikområde, som er perfekt for børn eller til lige at varme op på inden man sætter gang i turen rundt i Nordskoven.

 

Cykelvask, i både Vesterskoven og Nordskoven er der lavet mulighed for cykelvask, så cyklen kan skylles efter dagens tur. Der er derudover vandpost( samt vandposter langs sporet), der er cykelpumpe og sidst men ikke mindst et overdækket areal med bord/bænke-sæt så man kan sidde og få en øl/sodavand efter turen.

 

Bikepark, der er ligeledes investeret i en decideret bikepark, med 5 nedkørelser i henholdsvis grøn, blå, rød og sort kategori, disse nedkørsler er så primært til at træne hop og flow fælles for dem er at de har samme opkørsel og er rigtig gode til at øve på, da man nemt gentager den samme nedkørsel uden at skulle tonse igennem X antal km spor.

Samtidig er denne ligeledes ved at blive udvidet yderligere. 

 

Få km fra Silkeborg med retning imod Ry ligger FDF Sletten der ligeledes har stillet deres område til rådighed. Der er et mekka for os der ønsker teknisk krævende nedkørsler, området er primært bygget af 2 profesionelle sporbygger (Jeppe Bob Bertelsen og Frederik Leth). Dette område er i top 3 her i DK over mest populære områder i DK og vil man gerne på landkortet over fede MTB-områder er dette et godt sted at lade sig inspirere og eventuelt rådføre sig med de to sporbyggere.

 

 

Derudover har Silkeborg via mountainbike-sporten formået at sætte mere gang i byens hotelbanche, med diverse MTB-relaterede ophold, samt der flere MTB-kursusvirksomheder der benytter Silkeborg som deres primære undervisningssteder, deruover er der flere større cykelforretninger, tag f.eks Trailsurfers, en nicheforretning, der har et kæmpe antal faste kunder, samt en butik som CycleSport Silkeborg. Jeg vil skyde den til at være omkring 300-400 kvm. Samt ligeledes Bikesport der ligeledes er i den størrelsesorden. Derudover er der 3 mindre cykelforretninger ligeledes.

Men de to førnævnte butikker løber begge rigtig godt rundt, de har fået et stort opland af kunder, da vi er mange der vælger at købe vores grej der når vi alligevel er oppe og køre i området. En har årsagerne til butikkerne er så populære er ligeledes det kæmpe område at mtb-spor der er.

 

 

Det var lige lidt om Silkeborg. Men Vejle er også for længst blevet overhalet af en lille by som Bjerre, lige syd for Horsens. Der lige 17 km spor, ligeledes som Vesterskoven i Silkeborg med en blå runde, men med røde og sorte sløjfer. Dette er et område i kæmpe udvikling, som pt. Er et af de mest omtalte spor hvis man kigger i diverse facebook-grupper for mountainbikes. Det er ligeledes det spor der bliver anbefalet at besøge til folk udefra, fremfor f.eks vores spor i Sønderskoven.

 

  

Men mit forslag for at Vejle kan komme med på første række, f.eks at få ansat en sporsbygger, gerne en som har noget erfaring, eller i hvert fald i bedste fald rådføre sig med professionelle sporbyggere om sporforløb. Dette for at højne folks lyst til at bruge frivillige timer på sporbyg.

 

Dernæst få inviteret 5-10 stykker af byens mountainbikere ind til en snak om hvad der ønskes i Vejle og hvad der er brug for. I stedet for blot at lade sig rådføre af blot en enkelt eller to personer.

Vi er mange der brænder for at få lov til at hjælpe med at sætte vores præg på vores spor i Vejle, få ejerfornemmelse af dem og gøre vores til at kommunens ønske om at blive ”Kingdom Of Cycling” kan blive en realitet.

 

Et ønske kunne udover at opdatere og vedligeholde vores nuværende spor, at der blev stille et eller flere områder til rådighed hvor der er godt med højdemeter. Dette kunne være Højenskov eller Munkebjerg.

 

Få lavet noget trailcenter der ikke kun henvender sig til mountainbikere, men flere af skovens gæster f.eks trailløbere og børnehavebørn.

 

Jeg vil også gerne tage jer med på en ”studietur” til f.eks Silkeborg og vise jer nogle af de nævnte fordele ved Silkeborg.

Kommentarer

Kommentering på idéer er deaktiveret i øjeblikket.
Antal likes i alt: 7, total dislikes: 0
. Afstemning er i øjeblikket ikke aktiveret for dette projekt. Afstemning er i øjeblikket ikke aktiveret for dette projekt

Del

Sendt af

Nuværende status

foreslået