Behov for trafiksanering og beskyttelse af både bløde trafikanter og dyreliv
From "Omfartsvej nord om Vejle"
Go to the project
Som beboere i villakvarteret nær Urhøj ser vi med stor bekymring på de trafikale konsekvenser, som den planlagte nordlige omfartsvej vil få for vores nærområde – særligt i forhold til den øgede trafikmængde på de eksisterende lokalveje.
Vores bekymring retter sig specifikt mod Høgsholtvej fra Magnesvej og til Hovertoften, der ligger blot 400 meter fra vores boliger og grænser direkte op til det rekreative område ved Gimlevej. Dette område er i dag et naturligt samlingspunkt, hvor kvarterets børn leger, og hvor mange borgere dagligt løber eller går tur for at nyde naturen.
Uforsvarlige forhold for mennesker og dyr
Den nuværende vej er på ingen måde gearet til en øget trafikmængde. Vejen er smal, uoversigtlig og mangler både fortove og cykelstier. Når det nye vejprojekt gennemføres, forventes trafiktrykket at stige markant, hvilket skaber en uacceptabel risiko for:
• Børn og motionister: Som bruger vejen og de rekreative arealer dagligt.
• Det rige dyreliv: Området er i dag præget af en stor biodiversitet med både hjorte, fasaner og kaniner, der har deres naturlige færden her. En markant stigning i trafikken og hastigheden vil uundgåeligt føre til flere påkørsler og true det dyreliv, som gør Urhøj til et unikt naturområde. Vi frygter, at vejen bliver en barriere, som fragmenterer dyrenes levesteder.
Vores forslag til løsninger
For at sikre, at boligområdets tryghed, trafiksikkerheden og naturens balance ikke ofres til fordel for den nye omfartsvej, foreslår vi:
1. Etablering af "Vej lukket" / Gennemkørsel forbudt: At vejen lukkes for gennemkørende biltrafik, så den fremover kun betjener lokale beboere og bløde trafikanter. Dette vil beskytte både børn og dyreliv mod gennemkørende tung trafik.
2. Markant hastighedsbegrænsning og trafiksanering: Hvis vejen skal forblive åben, bør der indføres en hastighedsbegrænsning på 30 km/t kombineret med fysiske fartbump og tydelig skiltning, der advarer om både legende børn og vildtpassager.
3. Etablering af sikker stiforbindelse: At der etableres en adskilt cykel- og gangsti, så de mange brugere af det rekreative område kan færdes sikkert.
Vi opfordrer Teknik & Miljø samt de politiske beslutningstagere til at tage hensyn til de eksisterende kvaliteter i området ved Urhøj. Vi ønsker en byudvikling, hvor mobilitet ikke sker på bekostning af borgernes sikkerhed og bevarelsen af det lokale dyreliv.
Med venlig hilsen,
Christian
