Skip to main content
Vejle Municipality Home

Cyklisme i Vejle

From "Cykelforhold i Vejle"

Go to the project

Først og fremmest kan man sagtens mærke at forholdene for cyklisme er forbedret de seneste 5-6 år, når man som jeg er daglig cyklist gennem byen. Det er rigtig positivt.

For mig at se er der tre forhold for at forbedre cyklismen at tage fat i:


  1. cykelkultur
  2. tag fat hvor det er farligst
  3. vedligehold og de små detaljer der gør forskellen

ad 1: Vejle har ikke en indarbejdet cykelkultur. Bilerne tænker ofte ikke over cyklerne i kryds/udkørsler. Fodgængerne tænker ofte heller ikke over cyklerne og går derfor ud på cykelstierne etc. Men selv cyklisterne er ikke alle sikre på cykelkulturen. Der ligger er mulighedsrum i adfærdsarbejde på kultur-kontoen. Ikke kun sociale medier - men også i der fysiske rum. Lidt lige som Vejdirektoratets kampagner ifht spritkørsel, mobilbrug mm.


ad 2: Når man på cykel kommer i høj fart ned af Vejles bakker, skal man ikke mange gange prøve at undvige en svingende bil, en udkørende bil fra en sidevej eller andet førend man overvejer at droppe cyklen mens man har livet i behold. en prioritering kunne derfor være cykelforholdene / vedligeholdet / skiltningen mv på de farligste strækninger. Særligt bakkerne, de store indfaldsveje, eller de meget trafikerede kryds.


ad 3: vi ønsker vel alle vedligehold af netop vores cykelrute. Og det er en prioritering for der er ikke mulighed for at have råd og tid til det hele. Prøv at køre en række ruter af og til - og mærk selv hvordan det føles når der ikke er markeret en omkørsel, lavet en nedkørsel fra kantsten/cykelstil, eller dæksler som stikker op mit i cykelstien eller ujævne/hullede stier.

hvis det skal blive konkret på min egen rute:

lyskrydset ved Mølholm landevej / Fredericiavej (som sikkert hører til VD men alligevel) her kører mange over for rent rødt og det skaber ikke overraskende voldsomme situationer for store og små. Her ville længere tid mellem rødt for kørende på fredericiavej inden der bliver grønt for Mølholm landevej være en stor tryghed. Vi taler måske 2-3 sekunder.

ind og udkørslen ved Brummersvej er farlig når man som cyklist kommer i relativ høj fart

omkørslen ved posthusgrunden/Fredericiagade/damhaven/Bryggen krydset: her er det for tit knudret hvad vi skal og må. Kommuniker lidt tydeligere - og måske også hvornår det er slut. Små ting, som en nedkørsel der er asfalteret fra fortov mm betyder så meget.

enghavevejs udkørsel fra forældre som afleverer børn på p-pladsen ved OK tanken er en daglig udfordring hvor man ofte er i udsatte situationer som cyklist.


god kommunikation i øjenhøjde i det fysiske rum - hjælper godt på humøret

“hej cyklist - vi ved det er lidt bøvlet, der slutter når xx ca i xx måned”. QR kode på hvor man nemt kan give input. Og så måske: “tak fordi du cykler - det gør en forskel”

//Julie

Comments

Commenting is not possible because this project is currently not active.
Total likes: 2, total dislikes: 0
. You can no longer react to ideas in Cykelforhold i Vejle. You can no longer react to ideas in Cykelforhold i Vejle

Share

Current status

viewed