Grønlandsvejens Lokalråd
From "Years end report local associations 2023/2024"
Go to the project

ÅRSRAPPORT 2023/2024 GRØNLANDSVEJENS LOKALRÅD (GL) Vi har i GL arbejdet udelukkende med opgaver, der er til fælles bedste for os alle i vort lokalområde, som skal hjælpe med at styrke fællesskabet og det fælles ansvar, som vi alle bærer for at have et godt og velfungerende lokalsamfund. Kend din Nabo udgør en stor og vægtig del af dette arbejde. Det er et samarbejde og et arbejdsfællesskab mellem Kirken, Moskeen, Vejle Kommune, Helhedsplanen, Bydelsmødrene og GL. Sidste år mødtes vi i Moskeen til et virkeligt fint Spis Sammen arrangement, hvor Moskeen bød på 3 retter mad, virkelig lækkert. Kirken havde sponsoreret kaffe og the, Helhedsplanen sodavand og GL hjemmebagt kage ovre fra Cafeén i Kvartershuset. Derudover havde alle deltagere medbragt en ret mad pr familie til deling. En virkelig god aften, hvor alle hyggede sig og talte på kryds og tværs af kulturer og religioner. Der bliver ikke drukket alkohol til disse arrangementer. Endvidere samarbejder Kend din Nabo om FN Verdensmiddagen, som sidste år blev afholdt i Kvartershuset i Løget. Det var et virkeligt godt arrangement, hvor vi havde et live band, som underholdt og spillede til alle de gode sange. Vi sang både på engelsk og dansk. Vi synger ikke salmer, da denne aften er for alle uanset religiøse tilhørsforhold. Derudover var der oplæg fra både SIU om håndbold, og hvad godt håndbold gør både for kroppen og det mentale sind, sognerådsformanden holdt også et virkeligt godt oplæg, GL holdt oplæg og der var oplæg ved et andet medlem af Kend din Nabo. Vi havde alle medbragt forskellig mad, som vi delte og spiste sammen, og endeligt havde en kirkemedarbejder arrangeret en dyst, hvor vi blev inddelt i 3 grupper, som hver skulle bygge det højeste spagettitårn af spagetti og skumfiduser. Det var virkelig en succes. Og der blev udråbt en vinder. Børnene kunne gå ind i et lokale ved siden af og blive underholdt, så der var lidt ro under oplæggene. Helhedsplanen var også repræsenteret, og vi havde besøg af præster fra både Jelling og Haderslev, da de gerne ville opleve en aften som denne og lave et skriv om den efterfølgende. Også en virkelig god aften. Ligeledes her blev der ikke drukket alkohol. Derudover arbejder vi på at få etableret et samarbejde mellem GL og områdets grundejerforeninger omkring oprettelser og link til hjemmesider. Vi har for nuværende kontakt med Trekantens Grundejerforening og Sukkertoppens Grundejerforening, men vi vil også gerne have kontakt til de andre grundejerforeninger. Samarbejdet går ud på, at vi kan trække på hinandens erfaringer. Dette vil bibringe, at vi kan indkalde til møder og udsende referater og regnskaber via hjemmesiderne. Ydermere arbejder et af vores medlemmer på, at alt digital tekst f.eks i LBN kan blive læst højt, da han selv er blind. Derudover kommer han med gode input til, hvordan andre, med andre handicaps kan hjælpes til at få den bedst mulige tilgang til indhold, det være sig altid at ledsage billeder med tekst. Dernæst er et medlem af GL sammen med formanden for Sukkertoppens Grundejerforening gået i samarbejde med Institutionen Sukkertoppen, da institutionen gerne vil deltage i og indbyde til arrangementer. De vil gerne deltage, når Køerne bliver sat på Græs i forbindelse med Ko-klapper lauget, som sorterer under Højen Ådal Ko-klapper laug og også tage opgaver på sig mht. optælling af køer og give dem vand samt se, om der er pæle ifm. indhegningen, der skal tjekkes op på. De har selv afholdt aktiviteter, som vi også har været invitere til, udendørs aktiviteter og lidt let at spise efterfølgende. De vil også lave indlæg i LBN-bladet, og vil gerne være en del af fællesskabet i lokalområdet. Lokalrådet har fokus på borgernes sikkerhed, mobilitet og den unikke natur. Vi har kæmpet for en fortsat bybusrute 4 gennem Løget-området. Desuden har vi foreslået en tværgående rute mellem Grønlandsvej-området og Vinding Center. En rundtur rute via Sønderdalen og Grønnedalen. Et medlem af bestyrelsen har særlig fokus på sikkerheden i trafikken i lokalområdet og en rigtig god kontakt til Kommunen, så vi har hurtigt fået opmærket fodgængerfelterne, og der er lave blå opmærkninger til cyklister, belysning i fodgængerovergange så vi alle kan færdes så sikkert som muligt i trafikken. Vi har sat stort fokus på vores unikke natur, og i samarbejde med Vejle Kommune deltaget i Natur genopretningsprojekt ved Jacobsmindesø. Vi er i samarbejde med Økolariet og naturvejlederne, hvor vi bidrager med registreringer af dyre- og plantelivet i området. GL er meget aktive i LBN (Løget By Nyt) redaktionen og driften af bladet både nu og i fremtiden. Vi håber, at det vil inspirere alle områdets virksomheder, foreninger og institutioner til at se en mulighed i et fælles blad til nyheder, beretninger, programmer og ikke mindst fokus på vores unikke natur, der gør det rart at være borger her i lokalområdet. Omkring Kvartershuset i Løget kom det bag på os alle, at økonomien i Kvartershuset ikke er, som vi havde regnet med. Det betyder, at al personale er fyret, og at huset skal drives udelukkende af frivillige, hvilket betyder, at de grupper, som bruger huset nu, efter tur skal kontrollere, at huset er rengjort og klar til udlejning. Mod et beskedent beløb kan områdets grundejerforeninger og lokalrådet leje lokaler mod selvfølgelig også selv at stå for rengøreing efterfølgende. Derudover har vi i GL arbejdet meget på og med at ville afholde et Borgermøde, men det har vi nu valgt at omdøbe til et Inspirationsmøde, da det kolliderede med planer, AAB selv går og arbejder på. Inspirationsmødet bliver afholdt sidst i april i år, og der vil blive budt på fællesspisning inden mødet, med tilmelding efter “først-til-mølle” princippet, da lokalet kun kan rumme 50 personer. Der vil komme et oplæg på mødet, som forhåbentligt vil inspirere alle fremmødte, og der vil efterfølgende blive budt ind til en dialog, som vi i GL forhåbentligt efterfølgende kan omsætte til nye tiltag, så vi alle kan høste frugter fra mødet til fælles bedste. Samme aften som Inspirationsmødet finder sted, afholder vi i Lokalrådet generalforsamling, indkaldelse og omtale kan læses i LBN nr. 1-24. Her vil der blive budt på kaffe, the og kage under generalforsamlingen.
Hermed link til Løget By Nyt nr. 4 - 2023
https://indd.adobe.com/view/f475eb9b-097c-482b-9762-3b28a42ee1d6
(Vi har desværre ikke fået linket til det sidst udkomne LBN her i marts 2024).
Endeligt vil GL give stor ros til alle i vort lokalområde for, at vi ved ærlighed og en åben dialog har det så godt sammen. Det er ikke alle forundt, når vi tænker på den store spredning, der er i kulturforskelle og religioner. Denne gode stemning kan vi være stolte af! På vegne af Grønlandsvejens Lokalråd Anne Mie Brund-Andersen, formand www.gronlandsvejenslokalraad.123hjemmeside.dk
