Jelling – Børnekulturens og Historiens Højborg.
From "Byvision Jelling"
Go to the project
Jeg vil tage udgangspunkt i det vi har i Jelling – Vi har monumenterne, Kongernes Jelling og Historie Lab – og så har vi gennem mange år haft en tradition for børnekultur – kultur for, af og med børn. Lad os bygge videre på dette.
Jeg ser Anesminde som en ressource center, der kan støtte op om disse områder. For det første skal der være lejrskole muligheder, hvor skoleklasser fra hele landet kan opholde sig. Der skal være sovesale, spisesal, men også værksteder, hvor de på et ophold kan lave aktiviteter. Fra stedet skal der sendes forslag ud til skoler i Danmark, hvor de kan melde sig til forskellige lejrskoleophold. Det vil selvfølgelig være forløb på Kongernes Jelling og andet der tager udgangspunkt i historien (tur med Jelling Orm? mm) der vil også være mange naturmuligheder: gå og cykelture i og omkring Jelling. Men jeg tænker også, at der i værkstederne skal være mulighed for at være børnekulturproducenter af teater, litteratur, film, musik mm. Disse produktionsværksteder kan serviceres af Xeneriet og musikskolen eller lokale kunstnere. Og skal ved siden af kunne bruges af lokale, når der er mulighed for det.
Børnekulturen skal også understøttes af Danmarks bedste legeplads. Leg er Kultur af børn, og det bliver understøttet alt for lidt i dagens Danmark. Der skal krop på deres leg.
Endelig tænker jeg, at der på Anesminde skal laves to gæstelejligheder, som børnekulturkunstnere og historikere kan søge om at have i kortere eller længere perioder. En del af ”betalingen” er at lave kurser i børnekultur eller historiske foredrag på Kongernes Jelling, på Seminariet eller på lokale skoler. Samtidig giver det mulighed for forskning sammen med Historie Lab.
