Øster Starup Lokalråd
From "Years end report lokalråd 2022/2023"
Go to the project
Lokalrådets årsberetning, 2022
Den 15.3.2023
Det har været et år med udfordringer på godt og ondt, og vi har haft travlt i Lokalrådet med mange forskelligartede opgaver, store som små.
Nogle af de store opgaver nærmer sig sin afslutning, andre opgaver kan vi glæde os til at rette mere opmærksomhed på fremover.
Separering af kloak og regnvand er endelig ved at være slut. Her har lokalrådet deltaget i byggemøder med Entreprenørfirmaet Østergaard og Vejle Spildevand. Opgaverne for Lokalrådet har bl.a. været: At arbejde for at der blev indført fartbegrænsning på omkørsel ad Søndermarksvej. Tilstrækkelig vedligeholdelse af rabatterne har vi også tilskyndet til. Alligevel har der været uheld.
Derudover har Lokalrådet haft fokus på adgang for varer og kunder til den nu lukkede Brugs sammen med Lone Thorlak, bestyrelsesforperson i Brugsen. Der var også fokus på skolevejen. Og på Sydtrafiks usikre busdrift bl.a. med forkerte ruter, mangelfuld skiltning og flere uheld. Busproblemerne har Lokalrådet beskrevet i et brev til kommunen hvori vi opfordrer til, at busruten bevares, trods faldende passagertal i perioden med trafikgener i Ågård/Gravens, hvor passagerer har måttet ty til alternativer.
Det har været en lang og hård tid for især Ågård/Gravens, men det tager snart sin endelige afslutning.
Hvad Østergaard ikke har kunnet formå, var at holde Bramdrupvej farbar – derimod formåede Bjarne Iversen at holde vandreruter farbare hele tiden.
Og så kunne jeg jo meget passende gå til næste punkt, der også omhandler opgravning …
Fjernvarme er et stort emne på landsplan, også for Ågård/Gravens hvor Lokalrådet har været med på sidelinjen. Krigen i Ukraine fik sat skub i omstillingen fra gas til fjernvarme. Desværre er det ikke alle som får tilbudt muligheden for fjernvarme. Det er ærgerligt og urimeligt, at Øster Starup ikke kan komme med på fjernvarmen, selv om der ikke er langt til Øster Starup fra hvor fjernvarmestrengen slutter. Alt for mange små byer bliver på den måde ladt i stikken og må klare sig med olie, brænde eller varmepumper.
I Ågård/Gravens har dygtige og ihærdige folk som Preben Boye Jørgensen og Laura Mølleskov, i samarbejde med repræsentanter fra Alminde, Viuf og Vester Nebel gjort et stort arbejde for at få fjernvarme til området. Forhåbentlig falder de sidste knaster snart helt på plads.
Og ja – så skal der graves igen – men heldigvis i meget mindre grad. Stort set i fortovet og ikke så dybt - ifølge normalen.
Og mere om trafikal regulering …
Lokalrådet har også stået for en mere drastisk form for fartbegrænsning: Ved cykel- og gåstien langs engen, hvor stien munder ud i Starupvej, har der været risiko for påkørsel af cyklister, der ikke har gjort holdt. Nu er muligheden for at cykle uden ophold stoppet af en meget stor sten, som Søren Thomsen har doneret og bugseret på plads. De unge mennesker har ellers forsøgt at flytte stenen, men måske har de ikke hørt efter, da de lærte om massefylde i skolen.
Det som ikke lykkedes for de unge mennesker, trods brug af store kræfter, det er lykkedes for frivillige omkring …
Ågård Butikshus, endnu et eksempel på, at der er personer som lægger store kræfter i det fælles bedste, nemlig at få en ny butik til byen. Lokalrådet indkaldte til et borgermøde den 14. oktober 2022 i håb om, at en gruppe af borgere ville prøve kræfter med at få en ny butik op at stå. Og sandelig, 10 personer samledes om arbejdet og har holdt faste møder hver mandag. Deres store ihærdige indsats har båret frugt, således at vi nu kan glæde os over åbningen af ny butik i form af ”Min Købmand” den 23. marts i Brugsens tidligere, nu renoverede, lokaler med hjælp fra andre flittige frivillige. Så fremover er det Heidi Knudsen, som bliver vores ”butiksbestyrer” i vores lokale butik. Fra arbejdsgruppen sidder nu Birthe Damkjær som direktør, Christian Andersen som formand, Martin Køhrsen som medlem og Preben Boye Jørgensen som suppleant.
Lokalrådet har involveret sig i butikken, på den måde, at vi investerede 30.000 kr. i 12 andele og deltaget i oprettelsen af Ågård Butikshus ApS. Vi har også fået valgt Lotte Hellesø Klitte ind i bestyrelsen for Ågård Butikshus.
Infoskærme og opslagstavler. På grund af Brugsens lukning er infoskærmen midlertidig nedtaget. Infoskærmen på skolen er skadet, her venter vi på at få opsat en beskyttelsesskærm og en ny infoskærm. Opslagsskabe ved henholdsvis Efterskolen og i Brakker har været udsat for skader, men er nu henholdsvis repareret og udskiftet med et nyt opslagsskab.
Som I kan høre er der rigtig mange i lokalområdet, som gør en stor indsats til fælles bedste for os alle i Øssbyland, og det er der også omkring …
Ågård forsamlingshus som har undergået en renovering, igen hjulpet af en aktiv bestyrelse og frivillige kræfter, der har lagt et stort arbejde i at få de nye toiletter bygget. Vi kan nu glæde os til forskellige arrangementet fremover i forsamlingshuset.
Kom ikke og sig, vores lille samfund ikke har været/er udfordret
Separering af regnvand, Fjernvarme, Butik og forsamlingshus, bus og Sydtrafik – og så …
Vindmøller. De fleste har en mening om projektet ved Hesselballe/Ammitsbøl skov, og det skaber debat. Hos nogle, forståeligt nok, skaber det bekymring. Nogle er for, andre imod, nogle er i tvivl og nogle forholder sig neutralt til projektet. Bølgerne gik på et tidspunkt så højt, at Lokalrådet måtte trække sig fra alt arbejde vedr. vindmøllerne. Takket være stor opbakning fra lokalsamfundet, kunne vi efter en relativ kort tid vende tilbage for at varetage Øssbylands interesser.
Der har været en noget famlende og bumlende start på projektet fra Eurowind Energys og kommunens side. Lokalrådet har presset på hos både Eurowind Energy og kommunen for at få afholdt borgermøder.
Men nu er der endelig kommet lidt struktur på forløbet i forhold til den lokale forankring. Her i år er der oprettet såkaldte dialoggrupper med Peter Sepstrup fra kommunen som tovholder. Der er dannet undergrupper, hvoraf den ene arbejder med at bevare området som det er, uden vindmøller, og den anden arbejder med hvad Øssbyland kan få af økonomisk kompensation til glæde lokalområdet, hvis byrådet, vel at mærke, godkender projektet. Lokalrådet deltager med 3 repræsentanter i den sidste gruppe. Vi finder det vigtigt, at de områder der skal bære byrden for store VE-projektet for hele landets omstilling til grøn energi, også får benefit af det.
Uanset om vindmølleprojektet bliver realiseret eller ej, er det lokalrådets håb, at vi stadig kan mødes på tværs af meninger og holdninger og fejre festlig begivenheder sammen som vi så det i sommer under…..
Tour de France-festlighederne. De blev afholdt med mange forskellige frivillige kræfter og med økonomisk støtte fra kommunen og en underskudsgaranti fra Lokalrådet på 20.000 kr. Det blev tre festlige dage der kulminerede søndag den 3. juli da rytterne kørte igennem vores by. Der blev nu ikke underskud, men et overskud på 30.000 til Lokalrådet, som nu er investeret i Ågård Butikshus.
En anden større opgave Lokalrådet arbejder med for tiden, er….
Landsbyvisionen. En gruppe på 4 personer arbejder med den del. Mere herom ved et af aftenens 2 programpunkter ud over generalforsamlingen.
Der er også unge mennesker der arbejder for lokalområdet, og det er ...
Ungeredaktionen som via deres valgfag på skolen arbejder med forskellige former for kommunikation i vores samfund. Her er det Kristina Blaaberg, der står for undervisningen, og Marianne Thorsen og Palle Nielsen som altid flittig står for voksenredaktionen og teknisk support. De tager over, når der er opgaver, der presser sig på som de unge mennesker ikke kan nå, eller når der er problemer med skærme eller programmer.
Og ikke nok med, at Ungeredaktionen gør et godt stykke arbejde, så har skolen også haft en projektuge, hvor 7. og 8. klasserne udarbejdede forslag til, hvordan man i lokalområdet kunne gøre opmærksom på, at skolen faktisk er Unicef-skole. Det betyder, at eleverne, og skolen, har fokus på børnekonventionens 42 rettigheder for børn.
Sammen med Marianne Thorsen og andre var jeg inviteret til at høre på fremlæggelser og se modeller af elevgruppernes projekter. Det var utroligt inspirerende. Det er mit håb, af flere af projekterne bliver gennemført til gavn og glæde for os alle. Og det er også baggrunden for, at Lokalrådet i aften har inviteret politikere, så de kunne høre om skolen som Unicef-skole og om elevernes arbejde hermed.
Så tak til: Søren Peschardt, Thyge H. Bjerring, Lars Schmidt, Anne Sofie Stjernholm og Morten Skovlunde for, at I møder op til vores årsmøde i dag.
Da jeg havde læst min årsberetning igennem et par gange, kom jeg til af tænke på John F. Kennedys berømte ord: Spørg ikke hvad dit land kan gøre for dig; spørg hvad du kan gøre for dit land.
Det kunne man jo passende omskrive til: Spørg ikke hvad Øssbyland kan gøre for dig; spørg hvad du kan gøre for Øssbyland’s fællesskab
Det er der godt nok mange der efterlever – så tillykke med os.
Tak
Forventninger til 2023
