Turbine og regnvand
From "Climate Plan"
Go to the project

Forslag til et pilotprojekt.
Når det regner kraftigt samles vand fra bebyggelser eks. Planetbyen, i store regnvandbassiner.
Når disse er fyldte, grundet meget regn, udledes det overskydende vand længere ned i ådalen, og løber igennem Vejle midtby, for at til sidst ende i fjorden. Nogle gange skaber de store vandmængder udfordringer for borgere og kommunen, med oversvømmede gader og kældre.
Vejle ligger helt unik. Med store dale og højde skrænter.
Hvorfor ikke løse fremtidens stigende udfordringer, med en grøn forbedring?
Gøre udfordringerne til en gevinst?
Ideen lyder som følgende:
Der er stadig brug for størrer regnvandsforsinkelse fra ådalen mod Vejle. Eksempelvis regnvandsudledningen fra planetbyen og den nye omfartsvej! Der bygges et stort regnvandsbassin, halvvejs mellem planetbyen og Vejle å (høgsholtbæk). Bassinet fyldes af regnvand og kilderne langs høgsholtbæk. Højdeforskellen og vandmængder giver et højttryk, og et højt vandflow til at drive en moderne turbine som konstant producerer el.
Hvorfor ikke udnytte potentialet i vores vand problemer og vores højdeforskelle.
Vand bassinet kan enda skabe grundlag for mere og nyt liv i midt i naturen.
Blot en tanke 🙂
