Skip to main content
Your cookie preferences
- Vejle Municipality
Accepting cookies helps us improve this platform.
Read our cookie policy
.
Manage
Reject
Accept
Home
All projects
About
FAQ
Search
Log in
EN
Inger Pabst
Member since 10 March 2020
Submissions (42)
Comments (1)
All input submitted by this participant
Search contributions
There are 24 projects available.
Trending ideas have loaded.
Trending
Close menu
Egtved Udviklingsråd
Inger Pabst
•
3 months ago
Billedet er fra november 2025 - Rejsegilde ved Egtvedpigens Verden Årsberetning og regnskab er vedhæftet som filer.
Naturskolen Søballegård
Inger Pabst
•
5 years ago
Engang var der liv og glade dage på Søballegård. Der var altid skolebørn på gården. Her blev de undervist i hvordan vi passer på naturen. I dag er det Naturstyrelsen der ejer og driver stedet, men der kommer ikke nær så mange børn som tidligere. Er der fordi skolerne ikke har penge til busser eller hvorfor prioriteres det ikke? Forslag om, at folkeskolerne i Vejle Kommune indtænker besøg på Søballegård ind i undervisningen, så børnene oplever den dejlige natur i Ådalen samtidig med de lærer om, hvordan vi passer på naturen.
Restauering af Klingebækgaard
Inger Pabst
•
5 years ago
Klingebækgaard er i dag på private hænder og ejendommen er fredet. Forslag om at gården erhverves af det offentlige (Vejle Kommune og/eller Naturstyrelen, så gården kan indgå i Vejle Ådal projektet, evt. som en art levende landbrugsmuseum, der med sin beliggenhed mellem Tørskind Grusgrav og Bindeballe Købmandsgård vil kunne få et stort besøgstal og dermed blive en attraktion i ådalen. Måske der kunne findes en fond der kunne være interesseret. I 20/21 er der et hold studerende fra Århus Arkitektskole der har arbejdet med projekt vedr. restaurering af Klingebækgaard. Se vedhæftede fil.
Sammenhæng mellem Natur- og Friluftsstrategien 2019 og skovplanen
Inger Pabst
•
4 years ago
På side 10 i Natur-og Friluftsstrategien 2019 har Vejle Kommune opstillet et mål om, at øge kommunale rekreative skove og naturområder i nærheden af byer og bosætningsområder for at imødekomme den øgede efterspørgsel efter adgang til naturen og fortsat kunne tilbyde attraktive boligområder. Ifølge planen er målet at der skal være 50 ha kommunal skov ved hver centerby. Af planen fra 2019 fremgår det, at der skulle formuleres en opkøbsstrategi for skovene. Dette mål har Egtved Udviklingsråd indarbejdet i byvisionen for Egtved. Byvisionen er vedtaget af Vejle Byråd 2021. Desværre kan vi ikke genfinde målet i skovplanen. Målet kan med fordel tilføjes på side 8, som beskriver mål for Vejles kommuneskove.Egtved Udviklingsråd, Egtved Vandværk og flere andre foreninger i Egtved vil gerne i dialog med Vejle Kommune i forhold til, hvordan vi sammen kan arbejde for at indfri målet. Egtved Udviklingsråd
Hundeskov i Egtved
Inger Pabst
•
5 years ago
Vi har en hundeskov i Egtved. Skal den ikke med på kortet over Egtved?
Kong Rans togt
Inger Pabst
•
5 years ago
Vejle Kommune har arbejdet med Kong Rans togt. Som kan ses her www.kongran.vejle.dk. Et virkelig spændende projekt, som har kørt lidt parallelt med Vejle Ådal projektet. Projektet kunne fint tænkes sammen med Vejle Ådal projektet. Der er potentiale i forhold til at tænke projektet på tværs af kultur, natur og turisme. Projektet har potentiale til endnu mere. Eksempler på udviklingsmuligheder Lokale madvarer/spisesteder og gårdbutikker på ruten Vejle Kommune har bevilliget penge til 2 turistbusser - kan busruterne her evt. tænkes sammen med Kong Rans togt? Hvor kan man blive samlet op af bussen? Synliggørelse af busruten på hjemmesiden. Lokale fortællinger - og information om, hvad man kan se på ruten. Der er allerede flere små film, hvor lokale fortæller om området. Disse kan med fordel ses hjemmefra som forberedelse til en dejlig tur i naturen.
Bemærkninger til billederne i visionen
Inger Pabst
•
5 years ago
Forsiden: Gerne et billede med mennesker på. Nogle der vandre i ådalen. Billede på side 14. Billede er et billede der er anvendt i flere sammenhæng. Kan vi evt. anvende nogle lokale billeder fra visionen om en ny spejderhytte eller projekt KULTURM - jeg sender lige nogle billeder til dig Frederik.
Området P1 Naturkomitten
Inger Pabst
•
4 years ago
Ved mødet i bygningen deltog jeg i workshoppen vedr. området P1 - Naturkomiteen. Her var der virkelig mange gode forslag til div. samarbejder for at lave et virkelig spændende projekt ved Naturkomiteens arealer. Naturkomiteen efterlyste på mødet opbakning/støtte fra Vejle Kommune til at udvikle et spændende projekt.Mads fra Vejle Kommune tog referat fra workshoppen, så det hele er sikkert skrevet ned:-). Rigtig fint arrangement i Bygningen. Egtved Udviklingsråd
Sammenhæng mellem landskabsplanen og byvision for Egtved
Inger Pabst
•
4 years ago
Da Egtved sammen med Vejle Kommune formulerede en ny byvision for Egtved i 20/21 var der et stort ønske om, at koble byen og Ådalen til hinanden. Titlen på visionen er Egtved - Ådalens Hovedstad - byen der gror. I kortbilaget til byvisionen er der indtegnet naturkorridoer til Vejle Ådal. Desværre kan vi ikke se, at landskabsplanen / Ådalen kobler sig på Egtved. Vi har et ønske om, at der sker en tilpasning af afgrænsningen så der er en overensstemmelse mellem landskabsplanen og byvisionen for Egtved. Landskabsplanen har på en meget fin måde vist, hvordan f.eks. Børkop by er koblet sammen med planen. Ved ganske få rettelser af afgrænsningen og lidt tekst fra Byvisionen (f.eks. afsnittet side 10 i byvisionen - hvor sammenhæng til Ådalen er beskrevet). Kan der skabes sammenhæng mellem de to planer. Egtved Udviklingsråd
Kommunalskov til adventure og outdoor i nærheden af Egtved
Inger Pabst
•
4 years ago
Flere foreninger i og omkring Egtved har gennem flere år ledt efter bynær skov til følgende aktiviteter Den lokale cykelklub Team Egtved har et stort ønske om et MTB-spor med start i nærheden af Egtved Spejderne er et stort aktivt for Egtved - de arbejder bl.a. med at skaffe midler til et friluftscenter/undervisningslokaler, og de er meget optaget af mere bynærskov til deres adventure og outdoor aktiviteter Det vil også være et stort plus for Egtved Skole, at der er mere bynær skov, hvor eleverne kan komme ud i idrætstimerne og når de skal "luftes". Det har vist sig vanskeligt, at lave aftaler med private skovejere i forhold til div. outdoor aktiviteter, så derfor er der et stort ønske om, at Vejle Kommune i nær fremtid vil gå i dialog med bl.a. Egtved Udviklingsråd i forhold til at se på mulighederne for at finde et eller flere områder med skov i nærheden af byen som kan benyttes til outdoor aktiviteter.I dag er der ingen kommunalskov i nærheden af Egtved eller omegn. Det fremgår ikke af skovplanen, da signaturforklaringen dækker Egtvedområdet:-). Egtved Udviklingsråd
Sammenhæng mellem grundvandsbeskyttelse og skovrejsning
Inger Pabst
•
4 years ago
I afsnittet vedr. grundvand s. 34 oplyses der om, at skove er det der giver den bedst mulige beskyttelse af vores grundvand. Men vi kan ikke se at skovplanen afspejler en sammenhæng mellem grundvandsbeskyttelse og kommunens strategi for kommunaleskove/skovrejsningsprojekter. Afsnittet kan med fordel udbygges, så denne samhæng beskrives bedre. Egtved Udviklingsråd
Egtved Udviklingsråd
Inger Pabst
•
6 years ago
Årsrapport for 2019/2020Lokalt netværk : Egtved UdviklingsrådKontaktperson: Inger PabstDet har vi (lokalt netværk / lokalsamfundet) arbejdet med i 2019/2020Egtved Pigens gravEgtved Udviklingsråd sidder med i en styregruppe for projektudvikling af oplevelsescenter ved Egtvedpigens Grav. Status er, at der er et forslag til et projekt. P.t. arbejder Vejle Kommune med ansøgninger til div. fonde. Fondene melder tilbage, at Vejle Kommune skal rejse en del af pengene selv og at kommunen skal give en garanti i forhold til den fremadrettede drift af oplevelsescentret. En fond har også meldt tilbage, at de har svært ved at se stedet som et ubemandet sted. Svømmehal til EgtvedI oktober 2019 blev den røde snor klippet til svømmehallen i Egtved. Byggeprocessen har været vellykket og hallen blev indviet ca. 1 måned før planlagt. Vingsted Svømmeklub kunne starte svømmesæsonen op før efterårsferien og de er stort set op på det samme antal medlemmer som da klubben hold til i Vingsted. Klubben har i dag omkring 780 medlemmer. Også antallet af besøgende i den offentlige åbningstid er meget tilfredsstillende. HundeskovEfter 10 års arbejde lykkedes det os endeligt at finde et areal til en hundeskov i Egtved. Menighedsrådet i Egtved har stillet et stykke skov ved Ribevej til rådighed for en hundeskov. Vejle Kommune har sat hegn op omkring skoven og i januar 2020 blev Egtved Hundeskov indviet – med hotdogs!Der er etableret en hundeskovgruppe, der har opsyn med området i lighed med gadebanden. KlyngesamarbejdeEgtved, Ødsted, Jerlev, Øster Starup og Ågård er så småt ved at starte noget klyngesamarbejde op. Gadebanden i EgtvedEgtved Udviklingsråd har en koordinerende funktion i forhold til Gadebanden i Egtved. Gadebanden har løbende en dialog med Vejle Kommune i forhold til vedligeholdelse af veje og fortove m.v. samt pleje af grønne arealer i Egtved. Gadebanden sender løbende ønsker ind til Vej & Park og derudover afholdes der et årligt møde med Vej & Park. Byfornyelse i den gamle BykerneIndtil nu har 7 boligejere søgt om konkrete byfornyelsesprojekter. BID-samarbejdet – her deltager Udviklingsrådet. Foreningernes Nytårskur 2019 og Egtved Udviklingsråds 10 års fødselsdagI samarbejde med Egtved Bibliotek og repræsentanter for foreningerne i Egtved inviterede Egtved Udviklingsråd bestyrelsesmedlemmerne fra Egtveds foreninger til ”Nytårskur” og Egtved Udviklingsråds 10 års fødselsdag i Roberthus. Der deltog omkring 60 personer.Hjemmeside Egtved.dk I foråret 2020 har vi arbejdet med at få lavet en oversigt over foreninger i Egtved og omegn. En oversigt som nu kan ses via www.egtved.dkDet forventer vi at arbejde med i 2019/2020Ny Vision for EgtvedI samarbejde med ULN vil Egtved Udviklingsråd starte et arbejde op med at skabe en ny Vision for Egtved. Arbejdet skal efterfølgende følges op af en udviklingsplan. Arbejdet startes op den 23. marts 2020 i forbindelse med Egtved Udviklingsråds årsmøde og generalforsamling. Det er planen, at den nye Vision skal godkendes af Byrådet i løbet af efteråret 2020. Oplevelsescenter ved Egtvedpigens gravVi fortsætter arbejdet i styregruppen og vores arbejde med at skabe opmærksomhed omkring projektet. Vi håber, at Byrådet vil afsætte penge til projektet i forbindelse med budget 2021. BID – fortsat deltagelse Herunder udvikling af AftensangGadebanden I løbet af foråret skal vi have indkaldt til et bysynsmøde. P.t. afventer vi en tilbagemelding fra Vejle Kommune i forhold til nye kontaktpersoner i Vej & Park. StigruppenI løbet af foråret skal vi have et møde med Natur & Friluft afdelingen i Vejle Kommune i forhold til at få afstemt div. planer for nye stiforløb i og omkring Egtved. Fælles kalender for byen facebook egtved.dkI dag er der ca. 700, der følger den fælles kalender funktion på facebook. I 2020 vil vi gøre en indsats i forhold til at få endnu flere til at bruge den fælles kalender.
Egtved Udviklingsråd
Inger Pabst
•
2 years ago
Vedhæftet er årsberetning for 2023/24 for Egtved Udviklingsråd Regnskab for 2023 for Egtved Udviklingsråd
Høringssvar Ødsted, Jerlev, Øster Starup, Ågård og Egtved
Inger Pabst
•
6 years ago
Hermed høringssvar fra Ødsted/Jerlev lokalråd, Øster Starup/Ågård lokalråd og Egtved Udviklingsråd. Se vedhæftede fil.
Egtved Udviklingsråd
Inger Pabst
•
4 years ago
Vedhæftet er årsrapport og regnskab 2021 for Egtved Udviklingsråd
Egtved Udviklingsråd
Inger Pabst
•
4 years ago
Vedhæftet er årsrapport og regnskab 2021 for Egtved Udviklingsråd.
Egtved Udviklingsråd
Inger Pabst
•
5 years ago
Hermed årsrapport og regnskab for 2020 fra Egtved Udviklingsråd
Byvision for Egtved - sammenhæng til Landskabsplan for Vejle Ådal
Inger Pabst
•
6 years ago
Vejle Kommune arbejder med en landskabsplan for Vejle Ådal. Det er er et super spændende projektet, som hænger fint sammen med ønskerne til en ny vision for byudvikling for Egtved By. Herfra et ønske om, at skabes sammenhæng mellem Landskabsplanen for Vejle Ådal og byvisionen for Egtved.
De unge i Egtved
Inger Pabst
•
6 years ago
De unge i Egtved har virkelig været aktive i processen i forhold til at melde forslag ind til byvisionen og Egtved Skole er virkelig lykkedes med at få de unge engageret i arbejdet med udviklingen af Egtved. Jeg håber meget vi kan få en byvision, hvor de unge kan se deres aftryk, så de kan se/lære at det betaler sig at engagere sig. Forslag: At der formuleres nogle indsatser i byvisionen i samarbejde med de unge i Egtved. Thomas fra skolen vil helt sikkert hjælpe her.
Ådalen og naturen
Inger Pabst
•
6 years ago
Der er allerede en flere planer vedr. Vejle Ådal og naturen rundt om Egtved i div. planer fra Vejle Kommune. F.eks. Erhvervsstrategien for Vejle Ådal - her handler det bl.a. om MTB-spor, stisystemer, udsigtspunkter m.v. Friluftstrategien - her nævnes bl.a. en bynær skov og et søbad ved Skærsø. Vi skal derfor være opmærksomme på, at arbejdet med byvisionen koordineres med de andre strategier på området - der er allerede flere gode indsatser på vej.
Egtved - en handelsby
Inger Pabst
•
6 years ago
Der er fortsat behov for at få lavet en helhedsplan for Aftensang som handelsgade.
Kulturum og idrætsliv
Inger Pabst
•
6 years ago
EIF arbejder med et utroligt spændende projekt de kalder Kulturum. Projektplanen er klar og p.t. arbejder de på at skaffe finansiering til projektet. Forslag: At der tages kontakt til Tom og Ib som arbejder med projektet, så projektet kan skrives ind i byvisionen. Det kan være en hjælp til at søge fonde, hvis projektet er en del af byvisionen.
Egtved Museum
Inger Pabst
•
6 years ago
Egtved Museum har netop overtaget stuehuset på Højvang. Og de står derfor overfor at skulle udvikle Musset til deres helt eget. Det er frivillige fra Egtved der står for Musset. Forslag, at dem der skal formulere byvisionen tager en snak med bestyrelsen for Egtved Museum og tage en dialog med dem om, hvordan Egtved Museum kan kan koble sig på byvisionen.
Roberthus - stor potentiale for nye fællesskaber
Inger Pabst
•
6 years ago
I processen med at indsende idéer til byvisionen, har der været holdt flere møder vedr. udvikling af Roberthus. Ved disse møder kom det meget tydeligt frem, at der er et stort potentiale for at udvikle huset til et fantastisk mødested . Fokus på fællesskaber. Anne Birgitte fra Vejle Kommune har samlet alle idéerne og der har været holdt et møde med brugergruppen på Roberthus. Vigtigt, at vi på en eller anden måde - holder fast i en udviklingsretning / indsats vedr. Roberthus. - her er der et potentiale for gode fællesskaber, som vi kan udnytte uden det vil koste en masse penge. Forslag - dem der skal formulere en byvision skal sikre, at der kommer noget med vedr. Roberthus og at teksten koordineres med Anne Birgitte og brugerrådet på Roberthus.
Show more